1500-1600-lukujen vaihteessa, musiikin renessanssin ja barokin tyylikausien jännittävässä murroskohdassa, Euroopassa uskottiin laajasti, että musiikilla saattoi vaikuttaa kokonaisvaltaisesti ihmisen kehonnesteiden tasapainoon, tunne-elämään ja peräti mielenterveyteen. Varhaisbarokin musiikin tavoite olikin liikuttaa kuulijan tunteita (passioita) erityisten musiikin affektien välityksellä. Affektit liittyivät läheisesti retoriikkaan, ja musiikin ja tekstin lisäksi gestiikka oli tärkeä osa retorista esittämistä.
1500-1600-lukujen vaihteessa moniääninen madrigaali oli eurooppalaisen maallisen laulumusiikin suosituin lajityyppi, josta syntyi myös erilaisia kansallisia variantteja. Italialaisten madrigaalien tunteikkaat runot saattoivat innoittaa säveltäjiä väkevään sanamaalailuun ja rohkeiden dissonanssien käyttöön, kun taas englantilaiset madrigaalit olivat usein sävyltään melankolisia ja filosofisia, tai sitten kevyitä rallatuksia. Madrigaaleja laulettiin tyypillisesti joko ilman säestystä a cappella tai näppäilysoittimen tukemana. Monipuolinen ja herkkävireinen luuttu säilyi suosittuna lauluäänen säestyssoittimena 1600-luvun loppuun asti. Henry Purcell sävelsi teatterinäyttämölle yksinlauluja, joiden ekspressiivinen tekstinkäsittely ja aistilliset harmoniat jatkoivat madrigaalien henkistä perinnettä.
Madrigaaleja esitettiin usein myöhäisrenessanssissa suosittujen paimenrunoelmien yhteydessä, ja musiikkiin, draamaan ja runouteen liitettiin tuolloin peräti hoitavia ominaisuuksia. Uskottiin, että runoelman roolihahmojen tilanteiden, tunteiden ja mielenliikkeiden myötätuntoinen seuraaminen hoiti ja jalosti samalla myös katsojan kehoa ja sielua. G. B. Guarinin Il Pastor fido (Uskollinen paimen, julkaistu 1589) oli yksi aikansa suosituimpia paimenrunoelmia, ja monet konsertissa kuultavista italialaisista madrigaaleista ovatkin kyseisestä runoelmasta peräisin.
Tervetuloa eläytymään paimenten ja nymfien kohtaloiden pakahduttaviin käänteisiin sekä antautumaan musiikin voimalle!
Sama ohjelma esitetään Hämeen linnan Kuninkaansalissa perjantaina 24.10.2025 klo 19 osana Musiikkia linnassa-konserttisarjaa.
Konsertin ohjelma
-
- Henry Purcell (1659–1695): If music be the food of love
- Thomas Tomkins (1572–1656): Music divine
- Heinrich Schütz (1585–1672): O primavera
- Heinrich Schütz (1585–1672): O dolcezze amarissime amore
- Salmone Rossi (n. 1570–1630): Udite, lagrimosi spirti
- Salmone Rossi (n. 1570–1630): Movetevi a pietà
- Heinrich Schütz (1585–1672): Selve beate
- Maddalena Casulana (n. 1554–1590): Aura che mormorando
- Henry Purcell (1659–1695): From rosy bow’rs
- Michelangelo Rossi (n. 1601/1602 – 1656): Ah dolente partita
- Claudio Monteverdi (1567–1643): O Mirtillo, Mirtillo anima mia
- John Ward (1571–1638): Out from the vale
- John Ward (1571–1638): Come, sable night
- Orlando Gibbons (1583–1625): What is our life?
- Heinrich Schütz (1585–1672): Vasto mar
LUE TEOSTEN SANAT KLIKKAAMALLA TÄTÄ LINKKIÄ
Konsertin esiintyjät:
-
Key Ensemble
-
Minna Nyberg, eleet ja näyttämöllisyys
-
Tuomas Kourula, teorbi
-
Tuuli Lindeberg, musiikillinen suunnittelu ja harjoittaminen